a good life is when u assume nothing..need less..do more..laugh a lot and realized how blessed you are for what you have..

Tuesday, December 28, 2010

cintakan ilahi

minggu depan,saya akan kembali semula ke dunia persekolahan,
tak sampai seminggu pun dari sekarang.malam ni tiba2 terasa nak meluahkan sesuatu,
sesuatu tentang diri yang kerdil ni,
pengalaman banyak mengajar saya erti sebenar kehidupan,makna yang berbeza-beza bagi setiap manusia.

dAn persoalan yang paling popular,kiranya yg menduduki carta teratas topik di sekolah,ialah persoalan tentang cinta.iya...cInTa..cinta kepada Allah,kepada ibu bapa,kepada kawan,saudara-mara dan mestilah yang paling hangat sekali,cinta sesama manusia,dan lebih spesific,yang berlainan jantina.

hmmm..ada apa dengan cinta?soalan tu ada banyak jawapan.antaranya:
cinta boleh buat kita sentiasa gembira walaupun wktu tu kita punya masalah.
atau..cinta memberikan sumber inspirasi,result lebih cmerlang.
dan juga,cinta membakar semangat kita untuk menjadi lebih baik,setanding dengan orang yang kita sukakan tu.
ada juga yg cakap,rasa bahagia,bila ada org ingat birthday kita,bagi hadiah,bagi note tiap2 hari,bersms kat rumah slalu,
bertambah2 bahagia bila couple kita tu orang yg terkenal kat skolah,wakil skolah ke,budak paling stylo ke,suara ala-ala artis ke..oh ya..penjenayah skolah pun kira budak famous gak.

saya tak ada jwapan khusus utk semua ni.ada yg kata couple tu haram,mendekati zina,haram lelaki dan perempuan berkawan,kalau nak cakap pun tak boleh,jangan kawan dengan budak yg couple...macam2.saya tak tahulah macam mana rasanya bila tiap2 hari ada orrg tanya khabar.dah jumpa tengok tak sakit pun nak tye jugak..takpe,adat orang melayu,dah tahu bertanya pula..biasalah tu.saya faham..
jadi kawan-kawan,saya bukanlah seorang ustazah,orang yang penug ilmu di dada ataupun seorang ulama,jauh lagi prang yang warak..
saya cuma insan biasa,yg baru nak belajar,saya bukan nak bg ceramah agama,sebab saya tahu saya jenis gugup sikit depan orang ramai,tapi,saya cuma nk ckp...
cinta Allah tu sangat besar utk kita,memenuhi setiap ruang kosong dalam hidup,slalu bgi kekuatan,tak pernh tinggalkan kita sndiri.
jadi perlu ke kita beriya-iya mencari cinta yg lain,cinta daripada ciptaaNYA?
sedangkan cinta pencipta pun kita tak dapat nikmati lagi?
fikir-fikirkanlah...

~cinta itu buta~

No comments: