a good life is when u assume nothing..need less..do more..laugh a lot and realized how blessed you are for what you have..

Friday, November 4, 2011

ujian dan harapan

ada kalanya dalam hidup, kita akan berasa sangat lemah, letih, kecewa,
tak tahu apa yang patut dilakukan.
ada kalanya juga dalam hidup ni kita akan rasa seperti cahaya harapan tu takkan bersinar lagi untuk kita.
ada kalanya juga dalam hidup ni kita akan merasa seperti cuma kita sahaja yang hidup, keseorangan, tanpa ada sesiapa di sisi.
ada kalanya juga dalam hidup kita akan mengalami beberapa fasa perubahan, yang memungkinkan kita diterima atau dibenci.
bila ada dalam situasi yang sukar, kepada siapakah kita akan meminta pertolongan?
kalau kecil dahulu, orang pertama yang aku akan mengadu ialah ibu bapa.
bila aku semakin membesar, aku akan mencari teman yang boleh dipercayai untuk mengadu
tapi semakin aku meningkat dewasa, aku semakin hilang arah untuk mencari tempat bergantung
sebab tiada sorang pun yang boleh menenangkan hatiku
tiada sesiapa pun yang boleh menghilangkan masalah yang aku alami
tiada siapa pun yang mampu memberi bantuan yang aku perlukan.
dan saat itu, baru aku tersedar, meminta pertolongan dari manusia kadang-kadang cuma sia-sia
sebab ia takkan mampu merubah apa-apa, tetapi sekiranya kebergantungan itu aku sandarkan kepada DIA Yang Maha Berkuas, aku tahu, aku pasti tak akan kecewa. sebab aku tahu Dialah yang mendatangkan setiap ujian itu dan cuma Dia yang berhak untuk menarik ujian itu kembali.

Dan apakah orang-orang mukmin itu mengira, yang mereka akan dibiarkan dengan berkata'Kami beriman' sedangkan mereka belum diuji?

No comments: