a good life is when u assume nothing..need less..do more..laugh a lot and realized how blessed you are for what you have..

Monday, November 7, 2011

berkata benarlah walaupun pahit

Antara perkara yang sering melanda pelajar yang menjadi pemimpin di sekolah ialah
bagaimana nak menegur rakan yang berbuat salah. biasalah, dalam sesuatu komuniti tu, pasti akan wujud pro dan konta. pasti akan ada golongan yang dilabelkan budak baik dan satu lagi golongan budak nakal. pernah satu hari, bila ada rakan saya mengadu tentang masalah disiplin kepada seorang rakan yang merupakan exco, rakan saya yang exco tu pun berkata:

"Tegur je la dia. awak pun ada kuasa juga."
"Tapi, saya mana ada apa-apa jawatan.Saya cuma student biasa je. Tak layak nak tegur orang. Lagipun, saya takutlah."
"Awak takut apa? Takut kena maki dengan diorang, ataupun takut diorang kondem awak? Ke awak takut diorang akan pandang sinis kat awak nanti?
Rakan yang mengadu itu perlahan-lahan mengangguk. Betul, dia takut kalau dia tegur depan-depan nanti, mesti budak-budak tu akan bencikan dia, kutuk dia kat belakang.

Exco tu pun cakap kat kawan dia ni.

"Rasulullah dulu, bila dia sebarkan ajaran Islam, apa balasan yang baginda terima?"
"Kena caci, hampir kena bunuh..."
"Lagi?Banyak kan?Antaranya kena baling dengan tahi, baling dengan batu, selalu diancam bunuh.Tapi, baginda pernah ke berhenti sebarkan Islam?"
"Tak pernah."

Si exco tu pun tersenyum mendengar jawapan rakannya itu.

"Apa yang kita hadapi sekarang kecil sangat kalau nak dibandingkan dengan cabaran yang Rasulullah hadapi.Paling teruk pun kita akan kena maki.Lagipun, itu kan memang tugas kita, menyeru ke arah kebaikan dan mencegah kepada kemungkaran."

Perlahan-lahan dia mengangguk.Si exco tu pun menepuk perlahan bahu sahabatnya itu.

"Pedulikan apa orang kata, kita sayangkan kawan-kawan kita, sebab tu kita tegur. Sebab kita taknak diorang terjerumus ke jalan yang salah. Mungkin sekarang mereka tak sedar lagi, tapi kita kenalah selalu berdoa semoga hati mereka disentuh oleh Allah. Manusia hanya mampu berusaha, Allah lah yang berkuasa memberi hidayah kepada hambaNYA."

Kalau kita sayangkan sahabat kita, mesti kita nak bersama dengan dia hingga ke syurga. walaupun pahit, kita kena jalankan juga tanggungjawab kita. Sebab kita dah diberi amanah tersebut. Sedangkan gunung yang kuat tu pun tak mampu nak pikul amanah tu, tapi, kita ni sebagai manusia yang memikul amanah tu. Jadi kita kenalah laksanakan tanggungjawab kita dengan sebaiknya.

Lagipun, setiap orang adalah pemimpin ataupun dai'.Walaupun cuma untuk dirinya sendiri. Lebih baik kita susah di dunia daripada kelak bila kita disoal di akhirat, kita tak mampu untuk menjawabnya.

~mogaAllahredha~

No comments: